Kindercoaching

Kindercoaching een speelse manier van coachen

{alt_text}

Bij kindercoaching gaan we uit van de kwaliteiten en kracht van het kind. Samen ondekken we welke dit zijn en hoe we deze kunnen gebruiken in voor het kind moelijke situaties, of om nieuwe vaardigheden te leren. De focus ligt niet op het probleem, maar juist op het realiseren van succeservaringen.

Actieve rol van de hond

Het kind staat centraal en heeft een actieve rol in zijn eigen ontwikkelingsproces. De hond kan daarbij een waardevolle toevoeging bieden. Honden vertonen altijd natuurlijk gedrag. De opdrachten en oefeningen die het kind zoveel mogelijk samen doet met de hond, zorgen ervoor dat het kind op zijn eigen authentieke gedrag wordt aangesproken.De hond maakt dit gedrag zichtbaar.

De hond spiegelt als het ware dit gedrag. Door het steeds opnieuw oefenen met de hond, heeft het kind de mogelijkheid om alternatief gedrag te leren. Experimenteren, gedragsalternatieven oefenen en daartoe uitgedaagd of uitgenodigd worden is een van de essenties van coaching door honden aan kinderen. Door te doen ervaart het kind en komt het tot exploratie en daarmee tot ontwikkeling.

{alt_text}

Kindercoaching is spelenderwijs oplossingsgerichte hulp bieden aan een kind. Soms zit een kind niet lekker in zijn vel, het kind voelt zich boos, verdrietig of angstig, heeft weinig zelfvertrouwen of moeite met de scheiding van de ouders, wordt gepest, heeft te maken met de symptomen/gevolgen van ontwikkelingsstoornissen als AD(H)D of ASS, is hoogsensitief, slaapt slecht, moppert of piekert veel en ga zo maar door. Door middel van ervaringsgerichte activiteiten met en zonder hond wordt aan de hulpvraag gewerkt.

Het is de bedoeling om het kind sterk te maken, een positief zelfbeeld te laten ontwikkelen, in zijn eigen kracht te zetten. Uiteraard moet het probleem – de hulpvraag – duidelijk worden en vanaf dat moment wordt er gewerkt aan oplossingen. Het kind heeft de oplossingen al in zich. De kindercoach helpt het kind om deze bewust en eigen te maken.

Meerwaarde van de hond als coach voor kinderen

  • Ervaringsgericht werken
  • Authenticiteit en echtheid
  • Niet ver- of beoordelend
  • Non-verbale communicatie, lichaamstaal
  • Actie, doen, spel
  • Plezier, humor
  • Interactie en verbondenheid
  • Buiten zijn, verbondenheid met de natuur

Schoolhond Koa

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vanaf medio 2024 is Koa inzetbaar als schoolhond. Alvast meer informatie? Lees hier verder!

Interesse? Laten we kennismaken!